Sihteeri / ilmoittautumiset

Rauman Viiniseura 20-vuotias

Ilkka Kekin "viinilapsi" voi edelleenkin hienosti

RAUMA JA ALUE | Raumalainen.fi | | 0

Ensimmäinen ja nykyinen puheenjohtaja. Ilkka Kekki (vas.) kutsui raumalaiset Viiniseuran ensimmäiseen kokoontumiseen. Kari Korpi on johtanut seuraa vuodesta 2012 lähtien.

Mäntästä Raumalle Alkon johtajaksi siirtynyt Ilkka Kekki oli ehtinyt työskennellä uudessa toimipaikassa vain muutaman kuukauden ennen kuin mies päätti perustaa Raumalle viiniseuran. Tukea ja samalla potentiaalisia nimiä Kekki sai hotelli Cumuluksen silloiselta johtajalta Paul Laaksoselta.

- Olin perustanut viiniseuran Mänttään vain vajaa vuosi aikaisemmin ja sen jättäminen jäi kieltämättä harmittamaan. Tämä oli mielessäni, kun Länsi-Suomi -lehti teki minusta tulohaastattelun. Sanoin silloin, että Raumallekin pitäisi perustaa viiniseura.

- Ei mennyt kovinkaan pitkään ennen kuin Paul Laaksonen otti yhteyttä, eikä hän ollut suinkaan ainoa, Kekki muistaa.

Rauman Viiniseuran perustava kokous järjestettiin 6.10.1993 silloisen Suomen Yhdyspankin tiloissa Ilkka Kekin toimiessa kokoonkutsujana. Läsnä oli reilut 30 asiasta innostunutta raumalaista.

- Henki oli alusta lähtien erittäin hyvä. Väkeä yhdisti yksi ainoa asia eli hyvät viinit ja ylipäätään viiniin liittyvä kulttuuri, selvittää Kekki.

- Sikäli mikään ei ole muuttunut 20 vuodessa, että henki on edelleen erinomainen ja toiminta pyörii hyvien viinien ympärillä. Yhteisissä tilaisuuksissa ei titteleillä tai työpaikoilla ole merkitystä, pääosassa ovat viinit. Mielipiteitä voi olla paljonkin, mutta ne kaikki ovat yhtä arvokkaita, Rauman Viiniseuran nykyinen puheenjohtaja Kari Korpi tiivistää.

Viinipäivät alkoivat torilla vuonna 1996

Rauman Viiniseuran, Ilkka Kekin ideasta syntyneen, nyt jo täysi-ikäisen "viinilapsen" 20-vuotisen historian näkyvintä toimintaa ovat olleet viinipäivät. Ensimmäisen kerran viininystäviä kutsuttiin torille vuonna 1996 ja toistaiseksi viimeisin tapahtuma järjestettiin teatterin lämpiössä 2010. vuosien saatossa viinipäiviä pidettiin myös taidemuseon pihalla ja kulttuuritalo Posellissa.

- En pidä mitenkään poissuljettuna viinipäivien herättämistä henkiin muutaman vuoden tauon jälkeen. Se täytyy kuitenkin muistaa, että erilaisten lupien hankkiminen on nyt huomattavasti kovemman työn takana, mitä se oli vielä viime vuosikymmenellä, Kari Korpi sanoo.

Viinipäivien yhteydessä julkistettiin vuosittain myös Rauman vuoden viini-ihminen. Ensimmäisenä tittelin sai itseoikeutetusti Ilkka Kekki.

- Minun pyrkimykseni oli tehdä viinipäivistä vuosi vuodelta parempi tapahtuma. Muutama vuosi mentiin eteenpäin, kunnes järjestimme kahdeksannet viinipäivät. Vierailevat esitelmöitsijät Espanjan lähetystön tukemassa ja espanjalaisiin viineihin keskittyneessä tapahtumassa olivat Arno Magnusson ja englantilainenJohn Radford. Niiden päivien jälkeen minäkin tajusin, että tästä ei voi enää pistää paremmaksi, Kekki paljastaa.

- Ei silti, ettei meillä olisi ollut vuosien saatossa muitakin tosi kovia vierailijoita. Luomuviineihin erikoistunut Neufing edusti oman alansa huippua samoin kuin suomalaiset Juha Berglund ja Rami Kakriainen , ynnää Kekki.

Kuukausikokoukset Posellissa

Rauman Viiniseurassa on tänään noin 40 jäsentä, joiden ikähaarukka ulottuu 20 vuodesta aina 80 vuoteen. Jäsenistöstä 15-20 osallistuu aktiivisesti kuukausittain lähinnä Posellissa järjestettäviin kokouksiin. Tänä keväänä viiniseuralaiset viettivät vajaan viikon yhteisellä viinimatkalla Moselin laaksossa Saksassa.

- Kaikki hyvistä viineistä kiinnostuneet ovat tervetulleita joka kuukauden kolmas tiistai Posellissa järjestettäviin kokouksiin. Niiden lisäksi Viiniseura on mukana myös erilaisissa teemallisissa illoissa, kuten esimerkiksi 21.11. Cafe Salissa järjestettävässä Beaujolais Nouveau -tilaisuudessa, käyttää Kari Korpi saamansa tilaisuuden mainostamiseen.

Rauman Viiniseuran 20-vuotisjuhlat järjestetään lähes perhepiirissä Rauman Odd Fellows-talolla hyvän ruoan, seuran ja tietysti hyvien viinien merkeissä. Lähes-sana tulee siitä, että mukaan on kutsuttu myös Euran Viiniseuran ja Kulamaan Viinikerhon jäseniä.

(Julkaistu Uusi Rauma lehdessä 18.9.2013 sekä www.raumalainen.fi sivulla. Toimittajana Asko Tanhuanpää)